Semestern är över för Tankebrott. Många gånger har man suttit och haft en artikel på de bildliga läpparna men i sista stunden backat och tänkt att ”nä, det behövs ett bättre ämne”. Well, det går inte längre att undvika. Vi behöver en ny artikel och tiden är mogen. Innan vi ger oss på tyngre ämnen kan det vara på sin plats att ta tag i en liten passus från dagens tidning.
Få en sexig kropp utan att läsa det finstilta
När jag och Andreas skrev på Skeptikerskolan var en av de exempel vi tog upp av ”det är för bra för att vara sant”-typen dansträningen som går under namnet Zumba. Du har säkert sett reklamen blixtra förbi på TV när det inte finns något bättre att visa på t.ex. TV6.
Det är häftigt, det är svettigt, det är dans! Och så härligt osvenskt sen! Bara glada modeller med platta magar som med blixtrande leenden skakar loss rumpan till förförisk musik. Och när vi ändå pratar om förföriskt så har vi inte kommit till speakern än. Här levereras vad som för de otränade örat låter som löften på löpande band:
… är en dansbaserad workout, i högt tempo, som till och med gör det kul att gå ner i vikt!
Det är som ett dansparty, som gör att du blir av med överflödiga kilon och centimetrar …
Om du vill gå ner i vikt och få den slimmade sexiga kropp du alltid drömt om så är detta chansen …
Det låter ju bra, och kanske inte heller helt orimligt. Man rör ju på sig och det borde ju leda till viktminskning.
Inte riktigt. Det här är den text som snabbt visas i bild två gånger under reklamens speltid:
För den som inte orkar klicka så står det följande:
Leder till viktminskning endast med en kalorikontrollerad diet och sund livsstil. Endast träning med Zumba bidrar inte till direkt viktminskning.
Läs citatet ovan igen. Och sen läser du citaten där speakerrösten utlovar att det ska bli kul att rasa i vikt och få den sexiga kroppen man alltid drömt om. Ser ni diskrepansen?
DNa TV-Shop
Så, TV-shop sträcker maximalt på ärligheten. So what?, frågar sig den något ordningsälskande läsaren. Och där skulle ni haft rätt tills idag. För idag kunde man läsa följande rubrik på DNs förstasida: Zumban erövrar världen.
Förvisso nämner man i förbifarten att Zumba-världen är en hårt marknadsförd sådan, men det glöms bort nästan direkt när superlativen öser över denna ”träningsform”. Faktum är, när man kommer till slutet av artikeln, att man har svårt att skilja texten från den överpositiva och övertygande försäljarrösten som återfinns i TV-shopinslaget.
Nog för att det är lätt att kopiera en press release från företag istället för att hitta eget att skriva om, men borde man inte fundera en och två gånger när till och med företaget som säljer produkten skriver i klartext att den inte fungerar som (direkt) viktminskningsmetod?
Tjena, får jag använda din skärmdump på min blogg?
Nattravn:
Självklart, bara att kopiera. Vore smutt med en hänvisning tillbaka till den här artikeln bara…
Finns väl ingen människa som tror att man går ner i vikt om man inte gör av med mer energi än vad kroppen tar till sig. Denna artikeln ses ju som att ni idiotförklara läsarna. Vi kan nog göra oss egna uppfattningar av DN:s artikel.
Björn:
Uppenbarligen finns det en hel del människor där ute som verkar tro det. ”Ät så mycket du vill och gå ner i vikt” etc. etc.
Au contraire, vi idiotförklarar DN.
Hej Björn!
Det florerar både den ena och andra knasiga idén därute, ska du veta.
Syftet med artikeln är förstås att klaga på DN, inte att dumförklara de som läser deras ”nyheter”. Att du förstår kontentan för viktminskning (en kontenta som naturligtvis kan vara lättare sagt än gjort att åstadkomma) är givetvis bra.
Kul att få svar! Det mesta bruka försvinna i all mediabrus.
När jag ändå är inne här, så kan jag berätta att jag kom in på denna sida efter att jag precis har avslutat artikeln i magasinet FILTER.
Ang, DN:s artikeloch allt annat i denna genre och mitt påstående om idiotförklarande så fattar jag ju vad ni menar. Med att det finns ett och annat där ute. Men som psedonymen Garvaren påstår så pratar ni bara till redan frälsta. Alltså de som läser artiklarna på denna blogg har väl antar jag ett eget ifrågassättande tänk. Annars läser man ju inte ett magasin som FILTER och på så sett komma i kontakt med denna blogg, eller hur man nu kommer i kontakt med denna. Man måste ju vilja ta reda på ”sanningen” som ni kanske skulle uttrycka det för att ens komma in på denna sida, och i förlängningen läsa era artiklar. Alltså tycker jag att det är en dumförklaring, i och med att det redan är upplysta själar som läser det ni skriver. Men o andra sidan är ju all press som inte är sensationspress bra journalistik. Även om det ni håller på med i mina ögon kan ses som lite väl svart och vitt. Precis som era motstånderes kamp kan vara lite väl svart o vit.
SAMMANFATTNINGSVIS: Keep up the good work (med lite fler nyanser)
Hej igen!
Jag förstår din oro(?), men jag rekommenderar läsning i t.ex. vaccinrelaterade artiklars kommentarfält på denna blogg om du vill se exempel på folk av annan åsikt.
Det dyker, faktiskt, upp både genuint undrande människor och andra än just medhållare även i andra artiklars kommentarer.
Jag kan hålla med om att just denna ”nyhet” är att sparka upp förhållandevis öppna dörrar, men ibland behövs även ifrågasättande av de mest knasiga ”nyheterna” för att folk ska uppmärksamma det tokiga.
Tack för synpunkterna, hur som helst!